Wanneer je bedrijf hebt en je produceert merken, dan is het erg belangrijk dat je ze laten registreren, want anders kan een concurrent er zomaar mee vandoor gaan. Dat wil je natuurlijk niet, want je hebt veel geld betaald om een concept te ontwikkelen en dit uiteindelijk in de markt te zetten. Wanneer een concurrent dan zomaar aan de haal kan gaan met jouw idee dan is dat voor hem natuurlijk een zeer lucratieve manier van handeldrijven. Een merknaam registreren gaat dit tegen. Je kunt nog veel meer dingen registreren en we gaan er een aantal dingen over vertellen in deze blog. Lees de snel verder en doe je je voordeel met de kennis die we je aanreiken.

Het verschil tussen een merk- en bedrijfsnaam

Veel mensen verwarren nog wel eens de merk- en bedrijfsnaam. We kunnen het onderscheid duidelijk maken door een eenvoudig voorbeeld aan te halen: 

Je hebt het merk Coca Cola, dat wordt gemaakt door het bedrijf met de bedrijfsnaam: The Coca-Cola Company. Heel vaak wordt dit bedrijf gewoon aangeduid als Coca-Cola, maar het heeft dus een net iets andere naam. We raden bedrijven altijd aan om hun merken apart te laten registreren. In vele gevallen doen ze dit zelf al, maar anderen zijn er nog niet helemaal van op de hoogte dat dit nodig is.

Een merknaam is iets dat in verbinding staat met de reputatie van je bedrijf. Wanneer een concurrent producten gaat maken met dezelfde naam en van een slechte kwaliteit, dan kan het jouw klanten kosten, omdat misschien zij denken dat jij het slechte product maakt. Wanneer je merknaam geregistreerd is, dan kun je concurrenten, die met je naam aan de haal gaan, juridisch aanpakken.

Verschil tussen een merk-  en patentregistratie

Een merkregistratie is dus de registratie van een bepaald merk. Bij een registratie van merkgerelateerde zaken kan het ook gaan om de registratie van een logo of de verpakking van het merk, wanneer dit voldoende origineel is en past binnen het concept van het merk. Denk bijvoorbeeld aan de kenmerkende Coco-Cola flesjes. Het design van die flesjes valt onder een registratie. 

Een patent is een registratie van technische kennis. Een bedrijf legt zo vast wat ze aan technische kennis uitgevonden hebben en de producten die daarmee samenvallen, op deze manier kan bijvoorbeeld Apple het patent voor een camera registreren, zodat Samsung die niet zomaar in hun telefoons kan gebruiken.

Pin It on Pinterest