Ontdek hier wat CRM is en hoe u het kunt gebruiken om nieuwe klanten aan te trekken en klanten op de lange termijn te behouden.

We zitten in het tijdperk van digitale transformatie. Het brengt tal van nieuwe kansen met zich me voor bedrijven. Tegelijkertijd is het echter ook een uitdaging. Wie geen gelijke tred houdt in het tijdperk van digitalisering loopt het risico achterop te raken bij de concurrentie. Wie het als een kans ziet, kan bijvoorbeeld zijn mogelijkheden gebruiken om nieuwe klanten naar zijn eigen bedrijf te trekken en tegelijkertijd bestaande klanten op de lange termijn aan het bedrijf te binden.

De afkorting CRM

Het zogenaamde CRM speelt hierbij een doorslaggevende rol. Maar waar staat de afkorting crm eigenlijk voor? De drie letters “CRM” zijn een afkorting of acroniem voor Customer Relationship Management. In lokaal spraakgebruik wordt de afkorting gebruikt, evenals de tegenhanger “customer relationship management” of af en toe ook “customer care”. Dit is de centrale oriëntatie van een bedrijf op de eigen klanten. Dit gaat ook gepaard met het systematisch inrichten van alle klantrelatieprocessen. In het tijdperk van digitale transformatie vertrouwen bedrijven hiervoor vooral op softwareoplossingen. CRM systems provide bedrijven in staat om alle klantrelatieprocessen digitaal in kaart te brengen. Binnen het systeem kunnen ze vervolgens worden aangestuurd en geoptimaliseerd. Tegelijkertijd fungeren ze als een centrale database voor alle klantinformatie. Op deze manier kan voor elke klant een apart digitaal bestand in het systeem worden aangemaakt. Alles van de stamgegevens tot de contactgeschiedenis wordt hierin vervolgens opgeslagen. Moderne systemen updaten informatie op een sterk geautomatiseerde manier en zorgen er zo voor dat het klantprofiel altijd up-to-date is.

Wat is Teamleader?

Teamleader is een van de bekendste CRM-oplossingen. Het bedrijf vertrouwt op een breed netwerk van distributiepartners. De CRM software van Teamleader heeft een modulair ontwerp. De ongeveer 50 hoofdmodules kunnen worden aangevuld met enkele duizenden extra modules. Het systeem is een van de marktleiders op de CRM-markt.

Wat is een module?

Binnen een module worden meestal functies samengevat die meestal nodig zijn in een bepaald toepassingsgebied. CRM-software kan bijvoorbeeld betrekking hebben op de gebieden marketing, verkoop, klantenservice, callcenter, projectbeheer, contactbeheer, rapportage en workflowbeheer, met een afzonderlijke module die aan elk toepassingsgebied is gewijd. Door de modulaire opbouw van een software kunnen bedrijven individueel modules combineren die ze nodig hebben.

Digitalisering met CRM-software

Tegelijkertijd zorgt de holistische oriëntatie ervoor dat alle modules informatie met elkaar kunnen uitwisselen. Hierdoor is alle informatie te allen tijde op alle belangrijke punten beschikbaar en ontstaat er een 360° beeld van de klant. Bedrijven krijgen zo de tools om volledig aan de eisen van hun eigen klanten te voldoen. Aan de softwarekant worden ook tal van automatiseringen in het systeem gebruikt. Zo zorgt digitalisering met behulp van CRM-software er ook voor dat medewerkers op administratief niveau ontzorgd worden. Ze hebben dus vrije capaciteit om meer gerichte taken op zich te nemen. Naast operationele CRM, waar automatisering meestal nuttig is , wordt klantrelatiebeheer ook gekenmerkt door een analytisch, communicatief en collaboratief niveau. Klantgegevens die in het systeem worden beheerd, kunnen bijvoorbeeld worden geanalyseerd om uw eigen klanten beter te begrijpen. Op communicatief niveau creëert CRM een belangrijke interface naar de klant, waardoor een onderlinge uitwisseling mogelijk is. Op samenwerkingsniveau ondersteunt het systeem uiteindelijk de samenwerking tussen afdelingen door gebruik te maken van een uniform platform.

Pin It on Pinterest